هزینه ترخیص کالا از گمرک شامل مبالغی است که در پروسه ی عملیات گمرکی گرفته می شود. از جمله مهم ترین این هزینه ها شامل: باربری، انبار داری، تخلیه، صفافی، تعرفه آزمایشگاهی، کارشناسی کالا و غیره…. می شود که صاحب کالا به عنوان هزینه ترخیص برای هر کالا پرداخت می کند.

هزینه ترخیص کالا شامل هزینه های مختلفی می شود که باید از آن ها اطلاع داشته باشید. گاهی اوقات به دلیل هزینه های بالای ترخیص تجار تصمیم به نگهداری کالا در انبار گمرک می شوند که این کار خود موجب افزایش هزینه ها می شود. پس قبل از اقدام هر کاری و ورود به واردات و صادرات کالا از هزینه همه کار ها اطلاعات لازم را کسب کنید.

لازم به ذکر است تمامی هزینه های مربوط به ترخیص کالا در همه ی گمرک های جمهوری اسلامی ایران یکسان می باشد. در واقع این هزینه ها برای خدماتی که گمرک ارائه می دهد پرداخت می شود. این هزینه ها توسط هیئت وزرا تعیین می شود و به گمرک کشور ابلاغ می شوند.

برخی از این هزینه ها به بخش دولتی و برخی دیگر به بخش های خصوصی تعلق می گیرد که نهاد گمرکی موظف به وصول آن ها می باشد. برای ترخیص کالا از گمرک تمامی این هزینه ها باید پرداخت شود.

برخی از بازرگانان این سوال برایشان ایجاد می شود که کالاهای وارداتی برای ترخیص چه میزان هزینه در بر خواهد داشت تا برنامه ریزی های لازم را به خوبی انجام دهند. باید در جریان باشید که هنگام انجام هماهنگی لازم در جهت حمل و نقل، هزینه انبار داری را در آن لحاظ نکرده باشند، بایستی این هزینه را پیش از ترخیص کالا از گمرک پرداخت نمایید.

عوامل موثر در هزینه ی ترخیص کالا

هزینه ترخیص کالا بسته به میزان حجم و مقدار محموله متفاوت می باشد. هزینه ی دیگری با نام دموراژ وجود دارد که در صورتی که بار را در زمان معین ترخیص نکنید باید پرداخت کنید. بازرگانان جهت ترخیص کالای خود از گمرک اظهار نامه ای را تکمیل می کنند که در اظهار نامه مذکور، شماره تعرفه کالا که در واقع همان کدینگ کالا است در BOX33 و BIX34 ذکر می گردد.

در صورتی که تعرفه کالا به درستی ذکر نشود طبق قانون وارد کننده کالا جریمه خواهد شد. این هزینه ها شامل هزینه های تقریبی خدمات گمرک می باشد. این هزینه ها به صورت مستقل از حقوق ورودی اخذ می شوند.

حقوق ورودی جهت ترخیص کالا از گمرک شامل سود بازرگانی و ۴ درصد ارزش گمرکی که توسط نهاد گمرکی جمهوری اسلامی ایران دریافت می شود. این پرداخت هزینه برای روند قطعی واردات کالا می باشد.

برای مثال ده درصد از هزینه حمل و هشت درصد از هزینه پرداختی برای سازمان استاندارد جزوء حقوق ورودی کالا می باشد. این حقوق و عوارض فقط در ورودی گمرکات ایران دریافت نمی شود بلکه در کل کشور های دنیا از بازرگانان و تجار این عوارض گرفته می شود.

برای تکمیل اظهارنامه باید ارزش کالای ورودی ذکر شود که عبارت است از؛ سیف کالا، که شامل قیمت خرید کالا همراه هزینه هایی نظیر بیمه  بارگیری و حمل و نقل می شود. هزینه هایی مانند واریز برات، افتتاح اعتبار، حقوق استفاده از امتیاز نقشه و غیره… می شود. و در نهایت تمامی هزینه های متعلق به کالا تا زمان ورود آن به اولین گمرک لحاظ می شود.

تمامی این هزینه ها بر اساس نرخ ارز دولتی و اسناد خرید صاحب کالا محاسبه می شود. در رابطه با آن دسته از کالا هایی که از ارائه سیاهه خرید در اظهارنامه گمرکی خود داری می شود، ارزش کالا مطابق با ارزش آن در کشور مبدا محاسبه می شود.

هزینه انبار از لحظه ای که کالا وارد می شود تا زمانی که کالا را ترخیص کنند محاسبه می شود و این هزینه کاملا به مدت زمان انبار داری، نوع انبار و مقدار و حجم کالای شما بستگی دارد. هزینه بیمه، که شامل نرخ بیمه کالا به فاصله مبداء تا مقصد نوع خطراتی احتمالی، نوع و جنس کالا و همچنین درصد آسیب پذیری و وسیله حمل آن بستگی دارد.

 

هزینه های گمرکی ترخیص کالا

  • حقوق گمرکی( ارزش cif، ، نرخ ارز ، نرخ تعرفه
  • حقوق گمرکی ( وجهی است که به موجب جدول تعرفه گمرکی از کالا های ورودی دریافت می گردد)
  • سود بازرگانی( ارزش cif ، نرخ ارز، نرخ تعرفه
سود بازرگانی مانند یک نوع مالیات غیر مستقیم می باشد که بر طبق قانون امور گمرکی از برخی کالا های وارداتی  گرفته می شود. نرخ سود بازرگانی متغییر است و به نوع کالا و سیاست های دولت بستگی دارد.

عوامل تاثیر گذار در نرخ بیمه

  • تعداد خطرات و نوع خطرات تحت پوشش
  • مقدار فاصله بین مبداء و مقصد
  • نوع محموله از لحاظ آسیب پذیری و خطرناک بودن
  • مسیر حرکت و نوع وسیله نقلیه
  • فرمول محاسبه هزینه انبارداری
  • هزینه انبارداری= مدت نرخ انبارداری، و وزن ناخالص
  • نرخ انبار داری= با توجه به نوع انبار هانگار ، محوطه باز، انبار گمرکات فرودگاه ها متفاوت است.

ارزش گمرکی کالا مبنای محاسبات گمرک می باشد.

فرمول محسابه کردن ارزش cif کالا

مبلغ ارزی کالا * نرخ ارز اعلامی توسط گمرک + هزینه بیمه

نرخ بیمه و ترخیص کالا به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع خطر
  • فاصله بین مبدا تا مقصد
  • نوع کالا و آسیب پذیر بودن آن
  • نوع وسیله حمل کالا
 

اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا

  1. یوزر و پسورد ای پی ال
  2. بارنامه
  3. واگذاری ترخیصیه
  4. قبض انبار
  5. گواهی مبداء
  6. فاکتور یا سیاهه خرید
  7. شماره حواله یا برات
  8. پیش فاکتور
  9. مجوز ثبت سفارش
  • لیست عدل بندی
  • بیمه نامه
  • گواهی بازرسی

مجموعه آرمان ترخیص ارائه دهنده ی خدمات متنوع در زمینه ی ترخیص کالا های مختلف از گمرک از جمله ترخیص لوازم یدکی از گمرک، ترخیص قفل فرمان ،ترخیص کاغذ و خمیر کاغذ از گمرک و …

09141613490