پیگیری دعاوی حقوقی گمرک

پیگیری دعاوی گمرک

دعاوی حقوقی گمرک

تجارت گمرکی

 تجارت گمرک عبارت است از سازمان دولتی که مسئول اجرای قوانین گمرکی و اخذ حقوق و عوارض ورودی (واردات) و خروجی (صادرات) و همچنین مسئول اجرای سایر قوانین و مقررات مربوط به واردات، ترانزیت وصادرات کالاها می‌باشد‌.حقوق گمرکی در واقع یک گونه مالیات غیرمستقیم است.
هر کشور قوانین و مقررات خاص خود را برای واردات و صادرات کالا به داخل و خارج از کشور دارد که توسط مقامات گمرکی مربوطه اجرا می شود. واردات / صادرات برخی کالاها ممکن است بطور کامل محدود یا ممنوع باشد  مجازات های گوناگونی برای کسانی که این قوانین را نقض می کنند ، قرار دارد.گاهی ممکن است بین صاحبان کالاها و گمرکات اجرایی در مورد ترخیص کالا و دیگر امور گمرکی اختلافاتی پدید آید که در این صورت پرونده ها به مراجع بالاتر منتقل می شود. در این میان صاحبان کالا اگر اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشند قطعا متضرر خواهند شد، پس داشتن اطلاعات کافی و به روز بودن حتما می تواند کمک بسیاری به صاحبان کالا بکند.
وکیل گمرکی یکی از زیرشاخه های وکیل تجاری می باشد. وکیل تجاری کسی است که متخصص در امور تجاری است و باید مهارت هایی در رشته حقوق نفت، حقوق تجارت بین الملل و یا اختلافات شرکتهای تجاری و پرونده های نفتی، شرکت های حمل و نقل زمینی و هوایی و… داشته باشد.

 وظایف گمرک

وظایف گمرک عبارت است از:
اعمال و اجرای قوانین گمرکی در خصوص بخشودگی‌ها
وصول عواید با درآمدهای گمرکی
اعمال سیاست‌هایی که گمرک دارد و اجرای قوانین گمرکی در کلیه مرزهای ایران
اطمینان از اجرای دقیق مقررات و سیاست‌های  تجارت خارجی و قوانین صادرات و واردات
نظارت بر عبور و مرور کالا از مرزهای ایران
 وصول حقوق گمرکی کالاهای وارداتی به ایران
اجرای تشریفات قانونی ترخیص کالا از مرزهای زمینی و هوایی ایران
نظارت و اجرای قوانین درباره قاچاق کالا و بازارچه‌های مرزی
نظارت بر اجرای  قانون مربوط به  مجوز استاندارد کالا، ترانزیت و صادرات کالا، ترخیص کالا از هر لحاظ مخصوصاً، مجوزهای واردات کالا مشتمل بر مجوز بهداشت،  و امثال آن.

اختلافات و دعاوی گمرکی

از نمونه اختلافات گمرکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:مطالبه‌ی اضافی پرداختی‌ها به گمرک، داوری در دعاوی گمرک ، پرونده‌های جرائم کالا در مراجع تخصصی ، رفع تعهد از پرونده‌های صادراتی موضوع ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات ،اختلافات گمرکی در گمرکات کشور و دفاتر ستادی گمرک ایران و …،استرداد حقوق ورودی موضوع ماده ۲۵ آیین‌نامه اجرایی قانون صادرات و واردات.

حل و فصل اختلافات گمرکی

در صورت بروز اختلاف بین اشخاص با گمرک‌ها، برای پیگیری دعاوی حقوقی گمرک ، موضوع ابتدا در واحدهای ستادی گمرک بررسی‌شده و اظهارنظر صورت می‌گیرد؛ درصورتی‌که رأی آن واحد مورد اعتراض فرد پرداخت کننده باشد، پرونده توسط رئیس‌کل گمرک ایران یا نماینده‌ی او، به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی ارجاع می‌شود.
کمیسیون رسیدگی به اختلافات و دعاوی حقوقی گمرکی ، مرجع رسیدگی به مشکلات و یا دعاوی ناشی از انواع اختلافات گمرکی شامل؛ تشخیص تعرفه، ارز کالا، جریمه‌ها غیر از موارد قاچاق کالا و  … می‌باشد.
این کمیسیون از هفت نفر عضو اصلی و پنج نفر عضو علی‌البدل تشکیل می‌شود. آرای کمیسیون اختلافات گمرکی عموماً باید اجرا شود. فقط درصورتی‌که مابه‌التفاوت مبلغ مورد قبول مؤدی و گمرک و ارزش گمرکی کالایی که در خصوص ورود و صدور مورد اختلاف واقع‌شده، بیش از پنجاه میلیون ریال باشد، پرداخت کننده می‌تواند ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی، به کمیسیون تجدیدنظر برای تجدیدنظرخواهی مراجعه کند.
آرای کمیسیون تجدیدنظر قطعی بوده و بر اساس قانون دیوان عدالت اداری، به مدت ۳ ماه (برای اشخاص داخل کشور) و ۶ ماه (برای اشخاص خارج از کشور) از تاریخ ابلاغ، ازلحاظ شکلی قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.
در کل حقوق تجارت شامل مجموعه ای از قوانین می شودکه بر اعمال تجاری و روابط بازرگانی افراد حاکم می باشد.این حقوق تنها بر وضعیت خاص تجار و اعمال تجاری مرتبط با آن بوده و بر خلاف قانون مدنی بر روابط همه ی افراد حاکم نمی باشد. در صورتی که مسایل و مشکلات توسط قوانین تجاری حل نشود باید به قوانین مدنی مراجعه کرد و در کل پیگیری دعوی گمرکی کاری است که باید به کاردانش سپرده شود تا به راحتی حل و فصل شود و کار پیچیده نشود.

شرکت آرمان ترخیص

هم چنین لازم به ذکر است که زمینه اصلی فعالیت  این شرکت ترخیص کالا از گمرک میباشد .شما میتوانید برای تمامی امور خود مرتبط با ترخیص کالا از گمرک با ما تماس بگیرید.رضایت شما هدف  مجموعه ماست.

۰۹۱۴۱۶۱۳۴۹۰

09141613490