ترانزیت خارجی و داخلی

ترانزیت داخلی و خارجی

تفاوت ترانزیت داخلی و خارجی

امروزه همه ما در سرتاسر جهان با واژه ترانزیت اندکی آشنایی داریم  و بارها در تلویزیون و زندگی روزمره ما به گوشمان خورده است. هر کشور یکسری تولیدات داخلی انبوه دارد. این تولیدات بستگی به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی آن کشور دارد. این تولیدات میتواند در صنایع کشاورزی ،صنایع پتروشیمی ، صنایع دستی ، صنایع بومی ، صنایع چوب و فرهنگی باشد. البته هنوز کشوری به حدی از توانایی نرسیده است که بتواند در تمامی صنایع مختلف بی نیاز باشد. پس هر کشور در صنعتی بسیار موفق باشد در صنعت دیگر دارای نقطه ضعف است که این نقاط ضعف به دلیل موقعیت جغرافیایی یا شرایط بومی و فرهنگی آن کشور است و یک دلیل مهم دیگر سیاست های اقتصادی و یا مقرون به صرفه نبودن تولید آن محصول در آن کشور است.

ترانزیت چیست؟

در اصل  ترانزیت یه کلمه فرانسوی است به معنای راه یا گذر و یا به عبارتی دیگر عبور است و اصطلاحا به معنی  انتقال کالایی از یک گمرک به گمرکی دیگر، البته تحت نظارت و قوانین آن گمرک می باشد .ترانزیت یک روش عالی و مقرون به صرفه برای کشور ها یا شهر هایی است که ناتوان  یا کم توان در تولید بعضی از کالا ها هستند .. انتقال کالا بین کشور ها مختلف جهان بسیار رقابتی است و هر کشور برای پیروزی و موفقیت در بازار های بین المللی قیمت کالا ها را بر اساس قیمت های ترانزیتی تعیین می کنند . هر کشوری بتواند در این زمینه  بر اساس مزیت های رقابتی و توانایی آن کشور بهره برداری کند میتواند سود بسیار خوبی به دست بیاورد .
یکی از مواردی که برای شرکت ها در این زمینه حائزه اهمیت است هزینه هایی است که برای حمل و نقل در نظر گرفته می شود. به همین خاطر اکثر کشور ها به دنبال ترانزیت به مناطق و کشورهایی هستند که هزینه انتقال کالا به آن کشور ها ارزان تر و سریع تر انجام شود .ترانزیت در هر کشوری با توجه به موقعیت جغرافیایی آن کشور متفاوت است به طور کلی دو نوع است: داخلی و  خارجی.

ترانزیت خارجی

زمانیکه صادرات و واردات  بین چند کشور انجام شود به آن ترانزیت بین الملل یا خارجی می گویند که نقش مهمی در سودآوری آن کشور دارد . با توجه به وابسته بودن کشور ها به صادرات و واردات بعضی از کالا ها این نوع ترانزیت یکی از مهم ترین و حیاطی ترین موضوع اقتصادی آن کشور به حساب می آید . در بعضی موارد خاص کشور ها به دلیل برخی مسائل سیاسی قادر به ارتباط مستقیم با کشور مبدا و مقصد نیستند.برای این کار  باید با کشورهایی که با کشور مورد نظر ارتباط دارند ارتباط برقرار کرد . ایران به دلیل موقعیت مکانی در منطه یکی از بهترین مسیر ها برای ترانزیت بین الملل است . مهم ترین تولیدات ایران در صنایع دستی و محصولات کشاورزی و پتروشیمی و محصولات نفتی است که مهم ترین کالا ها به دلیل نیاز کشور ها  است .

ترانزیت داخلی

ترانزیت کالا فقط صادرات و واردات بین کشورها نیست  بلکه در داخل هر کشور بین شهر های مختلف آن باتوجه به تولیدات و نیاز ها این عمل صورت می گیرد. به عنوان مثال در شهر اصفهان که تولید کننده فولاد است مواد اولیه آن که شامل فلزات خاص است از شهر های غربی کشور دارای معادن است به اصفهان منتقل  می شود.

روش های ترانزیت

ترانزیت در ایران با توجه به موقعیت خاص در خاورمیانه به چهار صورت انجام می شود که شامل ترانزیت هوایی ، دریایی ، زمینی و ریلی است . برای هر کدام از این نوع ترانزیت ها قوانین خاصی وجود دارد که با توجه به کشور مبدا و کشور مقصد قابل تغییر می باشد البته بستگی به نوع کالا هم دارد.
شرکت آرمان ترخیص، با ارائه امور ترانزیت کالا بصورت داخلی، خارجی و بین المللی بصورت پشتیبانی کامل از کلیه استان های کشور در زمینه صادرات کالا به سایر کشورها و واردات کالا از سایر کشورها اماده خدمت رسانی به تمامی فعالین این حوزه میباشد.

شرکت آرمان ترخیص

هم چنین لازم به ذکر است که زمینه اصلی فعالیت  این شرکت ترخیص کالا از گمرک میباشد . از جمله فعالیت های دیگر این مجموعه می توان به موار زیر نیز اشاره کرد:

۰۹۱۴۱۶۱۳۴۹۰

09141613490