ترخیص کالا از گمرکات غربی ایران 

یکی از مهم ترین فر آیند ها در زمینه واردات کالا ترخیص کالا از گمرک است، که این کار در کشور های مختلف بر اساس قوانین و مقررات گوناگون آن ها متفاوت است. برای انجام این کار هم حتما باید با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشناییت داشته باشید.

ترخیص کالا از گمرک یک کار بسیار دقیق و مهم به حساب می آید چرا که هر گونه بی دقتی یا عدم شناخت کافی جهت ترخیص کالا از گمرک طبق قوانین قاچاق محسوب می شود، که در نهایت خسارت های مالی و اعتباری زیادی را برای شما به وجود می آورد.

آشنا بودن با تمامی قوانین و مقررات مربوط له جا به جایی کالا های وارداتی و یا همان مراحل ترخیص کالا از گمرک برای هر تاجر و بازرگانی کاری مهم و پر سود محسوب می شود، اما با توجه به مشغله کاری فراوانی که افراد در این کار دارند بهتر است برای انجام قانونی و درست تمامی این مراحل این کار را به شرکت های فعال در این زمینه بسپارید.

راهنمایی گرفتن و استفاده از تجربیات شرکت های فعال در زمینه ترخیص کالا بزرگ ترین کمک به شما محسوب می شود. چرا که تخصص آن ها این کار است و بار ها  این کار را در مرز های مختلف انجام داده اند. پس شما با واگذاری این کار به شرکت های فعال علاوه بر صرفه جویی در وقت خود از پرداخت هزینه های سنگین نیز جلوگیری می کنید.

 

ترخیص سریع کالا از گمرک

اگر به دنبال ترخیص کالا خود با سرعت بالا و هزینه کم هستید باید یک سری قوانین و مقررات را رعایت کنید و با توجه به آن ها پیش بروید. لازم به ذکر است که بدانید بخش نامه ها با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی دائما در حال تغییر هستند پس اطلاعات خود را بروز کنید.

مراحل پیگیری شامل:

  1. تنظیم اظهار نامه و ارائه به گمرک فرود گاه مربوطه
  2. ارائه دادن بار نامه به گمرک فرودگاه مربوطه
  3. ارائه بیمه نامه به گمرک فرود گاه مربوطه
  4. ارائه پروفورما به گمرک فرودگاه مربوطه
  5. دریافت کردن پیش فاکتور از صاحب کالا و ارائه دادن به گمرک فرودگاه مربوطه
  6. دریافت کردن گواهی مبداء از صاحب کالا و ارائه دادن به گمرک فرود گاه مربوطه
  7. دریافت کردن اینویس از صاحب کالا و ارائه دادن آن به گمرک فرودگاه مربوطه
  8. دریافت کردن قبض انبار و ارائه دادن آن به گمرک فرودگاه مربوطه
  9. دریافت نامه بازرسی کالای ترخیص شده توسط کارشناس گمرک فرودگاه مربوطه
  • دریافت کردن نامه آزمایش گاه گمرک فرودگاه مربوطه
  • دریافت کردن نامه ترخیصی از گمرک فرودگاه مربوطه

 

مراحل ترخیص کالا از گمرک

یکی از فعالیت های مهم اقتصادی واردات کالا است که هر تاجر و بازرگان موفقی به خوبی با آن آشناییت دارد و می داند که هر گونه بی دقتی در کارش سبب ایجاد پیامد های ناگوار برای تجارت او می شود. شما با شناخت دقیق مراحل ترخیص کالا که بسیار مهم و خطرناک در زمینه تجارت بین الملل به حساب می آید  سبب جا به جایی به موقع کالا و ترخیص آن در بهترین شرایط ممکن باشد. ما در این مقاله شما را با تمامی مراحل جا به جایی کالا آشنا می کنیم.

  1. دریافت پر فرما و پکینگ لیست
  2. گرفتن مجوز ثبت سفارش بازرگانی
  3. بیمه کردن کالا، هماهنگی جهت بازرسی در مبدا و مقصد
  4. تشکیل پرونده جهت تخصیص ارز و حواله بانکی
  5. ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی
  6. دریافت اسناد حمل از شرکت های حمل و نقل بین المللی
  7. تکمیل اسناد و تشکیل پرونده
  8. تنظیم پیش نویس دور اظهاری
  9. بررسی و تایید توسط کارشناسان فنی گمرکی و بازرگانی
  • دور اظهاری واردات

نکات طلایی جهت ترخیص کالا از گمرک

از مهم ترین نکات طلایی در زمینه ترخیص کالا از گمرک داشتن مجوز های لازم برای این کار است. شما علاوه بر آن که اسناد و مدارک مورد نیاز گمرک برای حمل و نقل کالا های وارداتی خود را باید به همراه داشته باشید به یکسری مجوز ها نیز احتیاج دارید تا اثبات کند تمامی انتقالات تجاری شما به شکل قانونی صورت می گیرد و دارای تاییدیه از سازمان های مربوطه است.

کارت حق العمل کاری و کارت بازرگانی که توسط سازمان گمرک کشور صادر می شود  از جمله مهم ترین مجوز های لازم برای هر تاجر و بازرگانی در زمینه ترخیص کالا به حساب می آید. این کارت اثبات کننده قانونی بودن فعالیت های تجاری و بازرگانی شما است.

شما باید ارزش کالا های ترخیص شده تان را مشخص کنید. این تعیین ارزش کالا در کشور های مختلف با قیمت های متفاوتی تعیین می شود پس لازم است یک ترخیص کار گمرک یا یک تاجر با تجربه قبل از ترخیص کالا به این موضوع توجه کرده و ارزش کالا ها را بررسی کند.

اسناد مورد نیاز جهت ترخیص کالا

  1. اظهار نامه واردات
  2. تصویر کارت بازرگانی
  3. قبض انبار
  4. بارنامه
  5. ترخیصیه
  6. گواهی مبدا
  7. فاکتور یا سیاهه خرید
  8. اعلامیه تامین ارز با نامه برات
  9. پروفرما یا پیش فاکتور
  10. مجوز ثبت سفارش
  11. لیست عدل بندی
  12. بیمه نامه
  13. پروانه بهره برداری شرکت های تولیدی
  14. مجوز های قانونی برای ترخیص کالا
  15. وکالت نامه رسمی
  16. پروانه صادراتی شامل اسناد و مدارکی که هر تاجر و یا بازرگان باید آن ها را آماده کرده و به اداره گمرک ارائه بدهد.
 

 سامانه ترخیص کالا از گمرک

یکی از پایگاه های اطلاعاتی که به کلیه سوالات در زمینه گمرک، صادرات، واردات و ترخیص و غیره…. پاسخ می دهد سامانه ترخیص کالا می باشد. این سیستم توسط افرادی که بر تمامی امورات ترخیصی کالا و آیین نامه ها تسلط کافی دارند اداره نی شود، و هر گوته سوال مربوط به پروسه ترخیص کالا را پاسخ می دهند.

این سامانه اطلاعات کامل در رابطه با بخش انبار ها، در مورد محل ذخیره و نگهداری کالا، گنجایش انبار ها و غیره..‌ به مخاطبان می دهد. سامانه ترخیص کالا اطلاعات دقیقی در رابطه با ترخیص کالا به صاحبان کالا می دهد.

در مرحله اول صاحبین کالا باید بدانند چه اسناد و مدارکی را آماده کنند، که بعضی از آن ها شامل؛ اظهار نامه واردات، کپی از تصویر کارت بازرگانی، قبوض انبار، ترخیصیه و غیره… می شود در ادامه بعد از این که هزینه قابل پرداخت توسط گمرک مشخص شد صاحب محموله باید آن را به صورت فیش نقدی به حساب گمرک واریز کند.

سپس در سرویس تشریفاتی کار به اتمام می رسد. چرا که انبار داری و اجازه بارگیری صادر شده است و باید هویت بار و اظهار کالا مشخص شده باشد. لازم به ذکر است که تعداد صفحه های اظهار نامه شما بستگی به این دارد که چه تعداد اقلام وارد کرده اید و در صورتی که این اظهار نامه را به صورت دستی نوشته باشید باید وارد سامانه الکترونیکی گمرک کنید.

برای مثال گمرک فرودگاه امام خمینی که به عنوان بزرگ ترین گمرک هوایی کشور شناخته شده است تمامی رویه های گمرکی که شامل واردات قطعی و موقت ، ترانزیت کالا، فریت، پست سریع السیر و غیره… در بهترین حالت ممکن انجام می شود.

مدت زمانی که تشریفات گمرکی برای مرسولات پستی که توسط خطوط هوایی ارسال می گردند ۱ روز و در غیر این صورت ۲ روز طول می کشد. معمولا ترخیص کالا از گمرک امام خمینی ۲ الی۳ روز طول می کشد که قبل از آن باید قبض انبار را از شرکت های هوایی دریافت کنید.

چنانچه قصد ترخیص کالا از گمرک و پیگیری دعاوی حقوقی گمرک  را دارید و به دنبال مجموعه ای مورد اعتماد هستید، ما به شما مجموعه ی آرمان ترخیص را پیشنهاد می کنیم.

 

 

09141613490